zaterdag 8 februari 2014

gezelligheid met dit weer...

Daar houden we van! En dat is bij mij vaak iets lekker. En deze keer was het broodpudding!

Ik vind dat als mijn huisje ruikt naar broodpudding, dat het dan ruikt naar thuis. Misschien omdat dat het enige was dat mijn vader vroeger bakte?


Het recept is een samenraapsel van mijn moeke, mijn papa en den boerenbond.
Maar toch ook vooral van mezelf :) En jullie krijgen dat hierbij! Smakelijk.


- We nemen 2 grote handjes rozijnen en weken die in drank, mijn voorkeur is amaretto. Maar dat kan dus ook iets anders uit de drankkast zijn of zelfs water, maar doe er dan bv paar druppeltjes vanille bij ofzo voor een extra smaakje.
- We nemen een hele hoop oud brood (tja, wij hebben dat vaak :-) ) En peperkoek of speculaas. De hoeveelheid? Zoveel als je hebt, maar denk toch een minimum van 300gr.
- We klutsen daar 2 of 3 eieren bij.
- Een eetlepel kaneel en een snuifje zout als kruiden.
- 2 zakjes vanillesuiker en dan nog een hoop andere suiker. Bij mij vaak een combinatie van kristal- en donker bruine suiker. Naar smaak, dus ongeveer 100 gram ofzo? Op het einde gewoon eens proeven en dan beslissen of er nog bij moet of niet :-D
- Een grote straffe tas koffie, beetje al afgekoeld en een klein tasje melk. Vocht toevoegen kan later nog, maar eraf halen is moeilijker.
- En dan doe ik er vaak nog 3 eetlepels amandelpoeder bij, vind ik zo lekker.
- Omdat het snel nogal zwaar kan worden, doe ik er ook 1 dessertlepel bakpoeder eronder.
- Goed roeren en dan de rozijnen erbij.
- Nu pas ga je oven voorverwarmen, zo kan je papje trekken en kan je erna beslissen of er nog vocht of suiker bij moet :-) Over voorverwarmen op 180°C.
- Roer je papje nog eens zeer goed door. Proef, genoeg suiker enzo? Laat nog paar minuten staan en mijn ervaring zegt dat als er langs de rand beetje sapje los komt, dat het papje vochtig genoeg is.
- Een uur ongeveer in de over, hangt natuurlijk af hoeveel pap je hebt. Ik begin met 40 minuten, doe de test met een houten saté stokje en doe er dan meestal erna nog wel wat minuten bij, zo'n 20 dus :-D
- Op een rooster laten afkoelen en lekker warm, lauw of koud.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten