zondag 28 april 2013

zondag ontbijt met... mmmmmmmuffin

Op zondag heb ik vaak mijn bak moment. Vorige zondag was het bananenbrood en muffins. Maar vooral mijn muffins zijn hemels heerlijk lekker! Hierbij het recept dat ik ondertussen volledig naar mijn hand heb gezet.

Hemelse heerlijke appel-cranberry muffins

Benodigdheden:
- 2 appels, i like pink apple, heerlijk extra zoet
- 100 gr gedroogde cranberry's
- 250 gr bloem (je kan hier 80 gr amandelpoeder en dan 170 gr bloem ook voor gebruiken)
- 1/2 zakje bakpoeder
- 150 gr suiker (ik gebruik hier meestal 2 zakjes vanillesuiker en voor de rest rietsuiker, maar alles kan)
- 150 ml melkje
- 75 ml zonnebloemolie
- 1 ei
- 2 theelepels speculaaskruiden
- snuifje zout

Stappenplan:
Zet je oven al op 190° op bakprogramma
1. Schil je appels en snij ze in kleine dobbelsteentjes. Ik hou van verschillende groottes, zo heb je er die bijna weg smelten en soms echt een bijt hebt.
2. Doe in een kom de appels, de cranberry's, de suiker, het ei, de melk en de olie. Roer goed zodat alles onder elkaar goed gemengd is.
3. Leg een vergiet op je kom, gooi daarin je bloem, bakpoeder, zout en speculaaskruiden.
4. Meng, maar niet goed. Brokken mogen in deze muffins
5. Doe papieren vormpjes in de grote cupcake vorm. Neem 2 soeplepels (of een spuitzakje of een ijslepel of... wat voor jou werkt) en vul cupcake vormpjes voor 2/3e met dit mengsel.
6. Over elke cupcake strooi je een beetje rietsuiker. Dit geeft een beetje extra bijt.
7. Zet 25 minuten in de oven, haal ze uit de grote vorm en zet ze op een rooster.

Klaar en smakelijk! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten